8.10.2010

Kusturica hadisesi



Tepki göstermek herkesin hakkı bence. Yani Semih Kaplanoğlu ve Bal ekibindekiler Kusturica'nın festivale geliyor oluşunu eleştirmek, protesto etmek hakkına tabii ki sahipler. Buna şüphe yok. Ama öte yandan Uğur Vardan'ın bugünkü yazısında dediği de doğru. Kusturica'nın festivale, hem de jüri üyesi olarak katılacağı, haftalar öncesinden belliydi. Keşke Bal ekibi hemen o zaman bu protestoyu yapsalardı ve öncü olsalardı da, başlayan çeşitli protestoların ardına takılarak akıllarda soru işaretleri uyandırmasalardı. Bu işin birinci yönü. Gelelim asıl meseleye. Yani Kusturica'nın festivale katılıp katılmaması meselesine. Benim gözümde Kusturica en hafif deyimle dengesiz bir adam. Bunu filmlerinde de görebilirsiniz aslında. Hatta onu bu kadar başarılı kılan özelliği de dengesizliği bence. Bu dengesizlik sanatta işine yararken, önüne uzatılan mikrofonlara konuşmaya kalktığında onu çuvallatıveriyor besbelli. Üstelik bana sorarsanız tüm filmlerinde de aynı başarıyı sergilediğini düşünmnüyorum. Bazı filmleri çok iyi, ama bazıları da son derece vasat. Dengesiz. Sadece dengesiz değil elbette. Delifişek, romantik, obsesif, tutkulu, manik... Bunlar hep filmlerinden edindiklerim. Favori yönetmenlerimden olmadığı için onu reddetmek çok kolay olabilirdi benim için. Ama yine de festivale çağrılmış olması beni çok rahatsız etmedi. Cannes'a gittiğinde rahatsız olmuyorsak, Antalya'ya geldiğinde neden rahatsız oluyoruz? Bu çok alakasız bir karşılaştırma gibi gelebilir ama gelmesin. Festivalleri milli ya da dini kimliklerine göre değerlendirmeye başlarsak işimiz çok zorlaşır zira. Şuna da karşı değilim bu arada, bir festival falanca yönetmeni falanca sebepten dolayı protesto ettiğini de açıklayabilir ve bu açıklama makul bir çerçeve içinde kalırsa saygı da duyarım. Ama tam tersi yapıldığında da aynı makul çerçeveyi korumak lazım. Antalya Belediye Başkanı Akayaydın'ın "Habur'da teröristlere hoşgörü gösterenler, şimdi neden Kusturica'ya aynı hoşgörüyü göstermiyorlar" lafından söz ediyorum. Bu kadar manasız, mesnetsiz ve "dengesiz" bir açıklama olamazdı herhalde. Festivali temsil eden birisi olarak Akaydın, Kusturica'ya terörist mi demek istiyor acaba diye düşünmedim değil doğrusu. Ama onun kastettiği başka birşey elbette ve çok daha vahim.

1 yorum:

  1. Dün haberi gördüğümde önce anlamadım. Sonra düştü jeton ve hissiyatına yüksek oranda katılıyorum.

    YanıtlaSil