29.02.2012

Erland Josephson 1923 - 2012


Max Von Sydow ile birlikte İsveç sinemasının en tanınmış simalarından biri olan usta aktör Erland Josephson'ın ölüm haberini bir kaç gün geç aldım. Josephson daha çok Avrupa sinemasında işler yapan ve en çok da Bergman filmlerindeki performanslarıyla hatırlanan bir oyuncu. Hour of The Wolf ( Vargtimmen ), Scenes From A Marriage, Fanny And Alexander gibi filmler aklıma ilk gelenler. Ama sadece Bergman ile değil, Avrupa sinemasının başka büyük ustalarıyla da çalışmıştı Josephson. Örneğin Angelopoulos ( Ulysses' Gaze ), Peter Greenaway ( Prospero's Books ) ve Tarkovski ( Nostalghia, The Sacrifice ), Istvan Szabo ( Hanussen ).

Bu fotoğraf tarihi bir belge niteliğinde. En sağda Liv Ulmann, yanında Ingmar Bergman, önde Erland Josephson ve en sağda da Sven Nyqvist. İsveç sinemasının çekirdek kadrosu adeta.

Şu anda tam hatırlayamıyorum ama 90'lı yıllarda İstanbul Film Festivali'nin konuğu olarak İstanbul'a geldiğinde tanışma fırsatı da bulmuştum kendisiyle. Bir söyleşisinde çok farklı yönetmenlerle çalıştığı hatırlatıldığında şunları anlatmıştı. "Andrei Tarkovski ile Kurban'ı çekiyorduk ve bir sahnede kameranın çok uzaklarda bir yerde olduğunu gördüm. Beni algılayabilmesi için konuşurken elimi kolumu oynattığımı hatırlıyorum. tam o sırada Tarkovski çekimi durdurdu ve megafonla bana doğru seslendi "Erland! Bu bir yakın plan". Bana çok tuhaf gelmişti ama filmlerini izleyince haklı olduğunu anlıyorsunuz tabii. Öte yandan Greenaway ile sürekli çıplak insanların etrafta koşuşturduğu bir film çekiyorduk ve set bana inanılmaz kalabalık ve kaotik gelmişti. Ona böyle bir ortamda nasıl sakin kalabildiğini sordum ve bana "Sakin ol Erland, sadece film çekiyoruz" dedi." Josephson'ın bu anıları yıllardır aklımdan silinmemiştir işte.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder