20.05.2017

Cannes ve Netflix çekişmesinde son durum



"Bana tam bir özgürlük tanıdılar"

Cannes Film Festivali bu yıl çok ilginç bir tartışmaya sahne oluyor. Buna tartışma demek ne kadar doğru gerçi onu da bilmiyorum, zira iş iyiden iyiye bir savaşa dönüşmeye başladı. Özetleyecek olursam, internet tabanlı yayıncılık yapan Netflix bir süredir önemli yönetmenlerin sinema filmlerine de finans sağlamaya başladı (örnekse Martin Scorsese) ve haliyle bu filmlerin de ilk gösterim hakkını rezerve etmiş oldu. Yani Scorsese bir sonraki filmini Netflix parasıyla çektiğinde bu filmin ilk gösterim hakkını da salon dağtımcılarına değil Netflix'e verecek ve film geniş kitlelere ilk olarak internet üzerinden ulaşacak.


Cannes'daki mesele ise şu: Altın Palmiye için yarışan "Okja" (Bong Joon-ho) (bir de festivalin market bölümünde görücüye çıkan "Godesses in the Flames of War" adlı Çin filmi var) tuhaf bir şekilde jüri başkanı Pedro Almodovar tarafından dışlandı. Almodovar yazılı bir açıklama okuyarak "Şahsen sinema salonlarında gösterilmeyecek bir filmin Altın Palmiye almasını doğru bulmuyorum" dedi. Yine aynı günlerde Cannes Film Festivali'nin yeni bir kural getirerek gelecek yıldan itibaren sadece ilk gösterimlerini Fransa'daki salonlarda yapmayı kabul eden filmlerin seçkiye dahil edileceğini açıklaması da işe tuz biber ekti. Öte yandan "Okja"nı basın gösteriminde yaşanan bir teknik aksaklık yüzünden filmin yuhalanması ve 15 dakikalık bir aradan sonra yeniden gösterimin başlatılması da işin bir başka ilginç yanı. Dahası da var: netflix'in diğer filmi de yine "teknik aksaklıklar" yüzünden gösterim programından çıkarılmış durumda. Bunda bir kasıt arayacak değilim elbette ama, şunu da sormadan edemiyor insan: Neler oluyor orada?

Şimdilik son sözü "Okja"nın yönetmeni Bong Joon-ho'ya bırakalım: "Nettflix'tekiler bana büyük bir destekte bulundular. Filmin bütçesi bir hayli büyüktü ve böylesi bütçeleri sinemacılar nadiren bulurlar. Doğrusu Netflix'le çalışmayı çok sevdim. Oyuncu seçiminde, çekimde ve kurguda bana tam bir özgürlük tanıdılar. Hiç baskı yapmadılar. Onlardan gelen hiç bir kısıtlama olmadı. Muhteşem bir deneyimdi benim için."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder